Khamis, 18 Ogos 2011

tolonglah anak muridku beraya dengan gembira...


Tadi aku terbaca satu berita di Selangor mengenai keluarga miskin yang telah diberi sumbangan oleh pihak gereja,terus aku teringat kisah seorang ank muridku yg sgt kurang berkemampuan.

aku pernah bertnya pdnya,
kenapa die sllu xhadr ke sekolah,memandangkan byk kerja rumah yg aku bekalkan tidk disiapkn dan byk tjuk2 pelajaran yg byk tertinggal.

-die jawab,die menolong ibunya pergi menoreh getah setiap pagi subuh.ibu bapanya telah bercerai, menyebabkn ibunya menyara 4 org ank termasuklah ank muridku ini.ada masanya,kesabaranku terlepas juge bila die sllu tidk siap kerja yg dberi ttpi sdaya upya aku bersabar dn memberinya masa utk menyiapkn kerja tersebut.

nk dikaitkn dgn kes Selangor tu,kwn sejawatku pernh bertanya dengannya,

apa yang awak teringin nk makan masa berbuka puasa?
nak tau apa jwbnya???
-AIR MILO dan AYAM GORENG!.
terdiam skjp kwnku bila mendengar kemahuannya itu.

kwnku bertanya lg,abis dirumah awak biasa mkn ape?
-kdg-kdg telur,kdg2 smbl telur.

Air milo,dpt minum x?
-tak pernh minum cikgu,sabar je la..

tika itu,kwn ku rasa amat sedih sekali dan die berkata pd aku,mmg die berhajat nk sedekah brg2 makanan termasuklah setin milo dan seekor dging ayam.

Difkiranku terlintas satu soalan,ada x ank muridku baju raya,ada x ketupat,rendang ayam ketika raya nti??

aku terfikir bgaimana cara yg betul utk kita saalurkn zkat kpd org2 miskin begini?

mengapa tiada org yg membantu?

cuba bayngkan jika kita berada di tempt ank muridku itu...aku harap supaya org2 @ kakitgn Pusat Zakat atau Jabatan kebajikan masyarakat turun pdg,cari org2 miskin.jgn kita menunggu mereka dtg minta bantuan kerana mereka sendiri tiada duit nk membyr teksi dan bas utk pergi ke pejabat tuan,apalagi nk menelefon.

Apa guna duit pungutan zakat dicanang di media cetak berjuta-juta ttpi org miskin tidak dicari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan