Ahad, 1 Mei 2011

apc

Guru cemerlang.sume orang nk jd guru cemerlang.bila dpt title guru cemerlang rse da bgus sgt.

gc yg dianugerhkan oleh pihak sekolah dgn gc yg dianugerah oleh jemaah nazir lain rse bangganya.klu anugerah pekhidmtn cemerlang (apc) yg diberi oleh pihak sekolah ni,bg aku low stndardnya.sbb ape pmilihannya agk fussy dan unfair.
Ini adalh pendpt aku krana aku melihat dr perspektif sekolah lama aku di bandar selatan tanah air.
bru2 ni aku dkejutkn lg dgn berita apc untuk taun 2010.ya allah,yg dpt apc tak setanding dgn apa yg septutnya dlm borg prestasi dan yg diwarwarkn oleh pihak pentdbir aku dlu.aku ingt lg,gb(sekrg die da bersara) aku dlu,die kte pmilihan apc adlh 90% kurikulum dan cara p&p kita di kelas,10% lg hnye kokurikulum.so,jk ade ckgu2 yg bwk murid sukan ke peringkt negeri pun,sush nk dberi apc.
skrg ni,da jd cakap xserupa bikin.ade ke ptut,yg dpt apc thun lepas,pencpaian ckgu tu hye bwk budak sukan ke peringkt ngeri sedangkn aku n kwn2 lain tau p&p die xla bgus mne,kwalan kelas hancus,kdg2 kelas pun ade die xmsuk.aku pun tau die ni mmg mulut ada manis n aku pun ok ngan die,tp mmg aku terkejut sgt ble die yg dpt.
tu yang aku rse sgt xadil..knape.!!!padahal,ramai lagi bgus dlm p&p dan penglibatan aktv sek.contohnya,ade seorg kakak ni,mmg aku target die leh dpt apc krn die mmg keje tiptop n bdk2 sume suke kt die.ye la,rezki mmg ditgn tuhan..myb blum msenye lg utk die.
aku teringat ngan satu ayat dr Hjh Norbi(bekas ketua sektor pendidikan JPN Melaka) dlm buku motivasinya,Brontok.beliau mengatakan,

"ketika saya menjadi pentadbir sekolah dahulu,tugas yg pling sukar ialah waktu hendk mmilih calon yg hendk diberi anugerah ini.lebih2 lg jk dise kolah terdpt ramai yg layk dicalonkan.Lntaran itulah,saya sentiasa mbuat pemantauan dan penyeliaan agr saya dapt betul2 menilai siapa yg betul2 bgus dan ikhlas bekerja,bukan main tgkap muat shj.yang mls dn mengampu tdk akan masuk dlm senarai sya wlaupun pernh mberi saya hadiah dan sentiasa mengiakan cakap saya"

Jkalau la Hjh Norbi mnjadi pentadbir kau,aku akan bekerja dgn gmbira dibwhnya.Realitinya mmg adakah pentadbir yang mngikut cara kerja Hjh Norbi skrg ni?..emm..aku tau mmg ada yg betul2 komited dn tdk termkn dgn sopan santun dan 'pak turut' dlm dunia perguruan,semata2 dlm hatinya nk dpt APC sja.

Renung-renungkanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan