Ahad, 9 Disember 2012

Raised ALP or Rickets

ALP atau istilah perubatan dikenali sebagai 'alkaline phrosphatase'.itulah diagnosis pertama yg ditulis doctor dlm borang cucuk darah tu.aku tak tau pun apo ko bondo tu.doc ckp xda yg serius sgt.
ALP ni akn berkait dengan rickets.aku jumpa dr.adam ari tu kt klinik die,aku amik kesempatan nk tye psal rickets ni.die kata,rickets biasanya untuk babies kulit hitam,yg terdedah dengan chya matahari.
So,aku pun cari lebih pmahaman tentang rickets n alp ni di internet.yg aku phm,rickets ni mcm2  tahap n simptomnya tp tak membahayakan.ada yg boleh menyebabkan tulang kurg calcium,berkait dengan hati pun ye gak sbb tu aku tgok masa awal umar kne jaundice,nek aku tegur perut umar ada besar skit.

Doctor pakar gh melaka bg umar ubat drop (one-Alpha drop)untuk kurangkan bacaan enzim hati umar.satu hari satu drop umar makan.msa awal bacaan 530.doc kte klu normal,bacaan mesti 450 n below.dekat 4kali means umar kne amik darah kt tangan sbanyak 4kali.bacaan akhir meeting dengan doc aritu da turun 230.alhamdulillah.tp doc kata,kne amik sekali lg untuk confirm enzim tu really down.alahhhh..ni yg xnk dengar.sedih aku dengar umar nk kne cucuk lg.18 dis ni bru tahu keputusannya.doakan yg terbaik untuk umar ok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan